De 4 tips voor jouw nieuwe bedrijfshuisvesting.

Een onderneming heeft continu te maken met variërende wensen en eisen van de bedrijfshuisvesting. Thuiswerken of flexwerken, inkrimpen of uitbreiden en het verlopen van het leasecontract kan een beweegreden zijn om een verandering af te wegen. Behalve het renoveren van de huidige huisvesting kan er ook gekeken worden naar een nieuwe locatie. De volgende vier factoren spelen daarbij een belangrijke rol.

Merkidentiteit (1)
Het kan voorkomen dat je bedrijfsidentiteit is verouderd, niet meer zichtbaar is of dat je huisvesting niet meer weerspiegelt waar je voor staat. Het is tijd voor identiteit in het interieur! Een variëteit aan open en gesloten ruimtes brengt speelsheid in het kantoor. Naast de basisverlichting brengt accent- en decoratieve verlichting gelaagdheid en sfeer. Ingrediënten waar we onder andere mee spelen zijn:

  • het kleurenpalet

  • de materialisatie

  • type los- en vast meubilair

  • type branding, styling en signage

  • belevingswaarde

Door alles goed op elkaar af te stemmen straalt het kantoor jouw bedrijfsidentiteit uit. Op deze manier creëer je een herkenbare omgeving voor alle klanten en werknemers.

Duurzaamheid (2)
Een ander aspect is duurzaamheid. Een term die vandaag de dag niet meer weg te denken is. Duurzaamheid komt in alle soorten en maten: je kunt denken aan de materialisatie, de keuze voor het meubilair, rekening houden met de gezondheid van je werknemers en het hebben van een langetermijnvisie.

Materialisatie
Ieder materiaal heeft een ecologische voetafdruk. Je kunt dit verkleinen door te kiezen voor een onderdeel met een Cradle 2 Cradle certificaat of FSC keurmerk. Een andere mogelijkheid is hergebruik of recycling.

Meubilair
Tijdens het selecteren van het losse meubilair kun je de volgende opties in het achterhoofd houden:

  • bureaustoelzitting en rug herstofferen

  • bureaustoelonderstel vervangen

  • bureaustoelwielen vervangen voor een harde of zachte vloer

  • bureaublad behouden en enkel voorzien van een nieuwe toplaag

  • bureaublad vervangen met behoud van het onderstel

  • bureaublad behouden met nieuw of gerecycled onderstel

  • refurbished of gerecycled meubilair

Gezondheid
Je bedrijf zijn je werknemers, en hun gezondheid is belangrijk! Het creëren van een vitale omgeving draagt bij aan het verlagen van het ziekteverzuim, verhogen van de productiviteit en het verbeteren van de werksfeer. Dit kan onder andere door het faciliteren van actieve werkplekken, zoals een zit/sta bureau, bureaufiets of ergonomische zitbal. Daarnaast kun je denken aan het toepassen van ‘biophilic design’, het opnemen van natuurlijke elementen in het interieur en het ontwerpen van inspirerende, verkwikkende plekken die mensen in contact brengen met hun omgeving. Ook is het cateringconcept een onderdeel dat dieper inspeelt op het gebruik van je kantoor. Daarbij zijn er de volgende mogelijkheden:

  • een eigen bedrijfsrestaurant met onder andere kantine en keuken

  • een gedeeld restaurant in een verzamelgebouw

  • een pantry met lunchruimte waarbij werknemers zelf lunch meenemen

  • een pantry met lunchruimte waarbij lunch wordt gefaciliteerd door lokale partners

  • een koffiepantry waarbij werknemers buiten de deur lunchen

Langetermijnvisie
We merken geregeld dat er slechts rekening wordt gehouden met één contractperiode van een verhuurbare kantoorruimte. Deze periode schommelt tussen de 5 à 10 jaar. In sommige gevallen worden casco aanpassingen gemaakt die aan het eind van de contractduur hersteld dienen te worden. Denk daarbij aan de volgende scenario’s:

  • een trap verwijderen en de vide dichtzetten

  • een bedrijfsrestaurant sluiten en installaties verwijderen

  • een additionele toiletgroep verwijderen

  • een systeemplafond herstellen

We zijn ons bewust dat deze onderdelen een ontwerp kunnen maken en meer gebruiksgebak kunnen leveren. We houden daarbij rekening met de maakbaarheid en de reversibiliteit van de ingreep.

Efficiëntie (3)
Veel bedrijven benutten het aantal vierkante meters van hun kantoor niet optimaal. Ze vinden het lastig om alle functies en werknemers te verdelen over de beschikbare ruimte. Waarom zou je een grote kantoorruimte leasen als je door efficiënt gebruik ruimte kunt besparen met als resultaat lagere kosten? Wat we vaker tegenkomen is:

  • een gedeeld vergadercentrum met andere huurders

  • gebruik maken van flexwerkplekken

  • het combineren van recepties

  • een gedeelde lunch-, ontspanning- of recreatieruimte

Het optimaal benutten van vierkante meters is iets waar we veel ervaring mee hebben. Door in gesprek te gaan en de wensen en eisen inzichtelijk te krijgen, kunnen we schetsmatig indelingsvarianten testen voor de bestaande of nieuwe huisvesting. Deze schetsen vertalen we naar een overzichtelijke plattegrond, een test-fit, hierin wordt de ruimtelijke organisatie goed zichtbaar en begint je nieuwe kantoor vorm te krijgen!

Functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid (4)
Juist de onderdelen waar je je niet bewust van bent kunnen veel bijdragen aan het comfort en gemak. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • het toepassen van een harde vloerafwerking bij de pantry

  • plekken creëren voor ontspanning en interactie

  • een duidelijke scheiding tussen front- en back office

  • evenredig verspreiden van vergaderruimtes

  • het splitsen van de garderobe voor werknemers en gasten

  • een reproruimte die uit het zicht onttrokken is

  • belgelegenheden in de buurt van grote werkeilanden

  • front office koffiepantry en back office lunchruimte

Door deze onderdelen af te stemmen op de merkidentiteit realiseren we een integraal ontwerp. Zo kan je bedrijf zich weer volledig richten op datgene wat het het beste doet!

Hoe past Buro Maak hierin?
Naast de gezamenlijke 15 jaar ervaring die Buro Maak heeft brengen we allebei onze persoonlijkheid aan tafel. Waar Merijn zorgvuldig en realistisch is, brengt Sander de 'out of the box' oplossingen. Dit heeft gezorgd voor prachtige kantoorinterieuren voor o.a. Facebook, Netflix en ProRail in het verleden. We kijken er naar uit om samen een inspirerende werkomgeving te realiseren die jullie merk weerspiegelt. Neem contact op voor een oriënterend gesprek

Vorige
Vorige

De 5 stappen in het bouwproces.